Tuesday, November 25, 2014

FOTOGRAMETRI BUMI vs FOTOGRAMETRI UDARA

HELLO SEMUA

Maaf sebab lambat update…straight to the point je laa ye. Kali nie nak cerita pasal FOTOGRAMETRI UDARA DAN BUMI.  Hahaa.. macam pelik je kann name dia. Biasalah bila dah belajar dalam bahasa omputih nie sekali translate bahasa melayu semua pening kann… actually FOTOGRAMETRI UDARA = AERIAL PHOTOGRAMMETRY. FOTOGRAMETRI BUMI = TERRESTRIAL PHOTOGRAMMETRY.

Kalau anda semua ingat, pada blog sebelum ini ade cerita pasal jenis kamera. METRIC CAMERA and NON-METRIC CAMERA.  Topic kali ini ade lah sedikit sebanyak kaitan dgn topic dulu.
Sebabnya, secara ringkas, aerial photogrammetry melibatkan fotograf yang diambil dengan metric camera yang diletakkan diperut kapal terbang manakala terrestrial photogrammetry melibatkan fotograf yang diambil di atas bumi sama ada dengan menggunakan metric camera atau non-metric camera.

Dalam terrestrial photogrammetry, fotograf diambil pada jarak kurang daripada 300 meter dari kamera ke objek (sumber: Wolf and Dewitt, 2000). Istilah fotogrametri jarak dekat telah diperkenalkan oleh Cooper dan Robson (1996) di mana jarak objek ke kamera adalah kurang daripada 100 meter hingga ke beberapa sentimeter dan kedudukan kamera adalah hampir kepada objek. Fotogrametri jarak dekat mempunyai ciri-ciri tertentu. Di antara ciri-ciri tersebut ialah hanya beberapa fotograf terpilih boleh diambil atau seluruh fotograf objek diambil dengan kedudukan kamera mengelilingi objek. Dalam proses fotografi, biasanya paksi kamera adalah konvergen dan dihalakan ke pusat objek manakala bagi konfigurasi normal paksi kamera adalah selari ke objek.
penggunaan non-metric camera untuk tujuan kerja terrestrial photogrammetry

Dalam aerial photogrammetric pula, kebanyakkan kamera yang digunakan adalah metric camera. Tujuannya adalah untuk aerial mapping atau pemetaan udara. Berdasarkan apa yang kami belajar pada semester dua yang lepas, metric camera yang digunakan untuk pemetaann udara mestilah single lens frame camera, highest geometric picture qualities, the lens is held fixed relative to focal plane, classified according to angular field of view. (normal angle – up to 75o) (wide angle – 75-100o) ( superwide angle - > 100o). selain itu, kamera yang digunakan adalah terdiri daripada variety of focal length. Focal length yang selalu digunakan untuk pemetaan adalah 152mm. penggunaan focal length 152mm + 230mm adalah kombinasi yang terbaik setakat hari ini.
penggunaan metric camera untuk kerja pemetaan udara


BAHAGIAN-BAHAGIAN UTAMA DALAM KAMERA UDARA 


camera magazine:
- house the reels, contain film advancing and film flattening mechanism
- the vacuum system is the best flattening method
camera body:
- house of driving mechanism
lens cone assembly :
- lens, shutter, diaphragm


sumber :
https://www.google.com/search?q=terrestrial+photogrammetry&newwindow
https://www.google.com/searchnewwindow=1A&espv=2&biw=1366&bih=607&tbm=isch&sa=1&q=main+part+of+aerial+camera&oq=main+part+of+aerial+camera&gs_l=img.3
projek tahun akhir (thesis): AnuarAhmadPGD2005


No comments:

Post a Comment