Saturday, November 22, 2014

Kegunaan Photogrammetri dan Bahagian-bahagian Photogrammetry

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua,

Kita berjumpa lagi, sebenarnya untuk pengetahuan semua admin blog ni ramai. Around 6-7 orang admin, so jgn kelirulah kalau dalam sehari tu kami post banyak entry. Hihi.

Okeylah straight forward pada tujuan kita, setelah saya meneliti satu persatu tajuk2 entry yang akan di post ke blog saya telah mengambil keputusan untuk memberitahu anda semua berkaitan satu perkara ini. haaaaaa jeng jeng jeng. Cuak Kan?? Relax2! Jangan risau perkara ini perkara baik, so tak perlulah risau. Hihi,

Sebenarnya photogrammtri ini telah dibahagikan kepada dua iaitu Metric Photogrammetry dan juga Interpretative Photogrammetry.

Interpretative Photogrametry: Deals with recognising and identifying objects and judging their significance through careful and systematic analysis.It is also includes photo interpretation and remote sensing.

Metric Photogrammetry: Making precise measurement from photos to determine relative location of points(distances,angles,areas,volume,elevation and etc)

Haaa macam mana? Paham tak? okeylah dalam kata yang mudah metric photogrammetri ni pengambilan gambar secara lebih terperinci manakala interpretative photogrammetri pula ialah salah satu cara pengambilan gambar bagi mengesan dan meneliti objek dan melakukan kerja-kerja penganalisa.

Seterusnya terdapat banyak juga kegunaan photogrammetri ini, paling mudah ialah photogrammetri digunakan bagi tujuan pemetaan topografi. Photogrammetry juga boleh digunakan untuk merancang dan mereka bentuk jalan,kebuhraya,jambatan dan sebagainya. Photogrammetry juga mengediakan pangkalan data untuk GIS(Global Information System). Selain itu, photogrammetry boleh juga digunakan dalam kerja-kerja arkeologi,kawasan kemalangan, urusan trafik,perubatan,pertahanan, dan sebagainya.

Akhir kalam, saya berharap agar anda semua dapat lah input-input yang amat berguna untuk kebaikan kita bersama. Jangan lupa tekan butang follow dan tinggalkan lah komen-komen bernas anda di bawah.

Sekian, Wallahualam. Assalamualaikum Semua. Have a nice day ahead!

1 comment: